Dla rodziców

 

Dla Rodziców:

Przedszkole Publiczne w Szczyrku jest publiczną placówką oświatowo-wychowawczą miasta Szczyrk.

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski  Kurator Oświaty.

Funkcję Dyrektora sprawuje mgr Małgorzata Pietraszko.

Organami Przedszkola są: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców.

Opłaty :

Koszt pobytu dziecka w przedszkolu powyżej 5 godzin dziennie w roku szkolnym 2019/2020 wynosi:

7.30-12.30 pobyt bezpłatny, od 6.30 do 7.30 i od  12.30 do 16.30 faktyczny czas pobytu dziecka w przedszkolu ( 1 godzina - 1 zł )

* dzienna stawka żywieniowa -  7zł

* dobrowolna składka na Radę Rodziców

* zajęcia dodatkowe: gimnastyka korekcyjna i  logopedia – bezpłatne ( opłacane przez organ prowadzący).

Rodzice w przypadku trudnej sytuacji finansowej mogą być zwolnieni z opłaty stałej. W takim przypadku należy zgłosić ten fakt u dyrektora lub w sekretariacie i wypełnić  odpowiedni druk.

Informacja o terminach dokonywania opłat za przedszkole umieszczana jest na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola i na drzwiach wejściowych do grup.

 Dyrektor i Rada Pedagogiczna serdecznie dziękują wszystkim Rodzicom za udział w  akcjach charytatywnych organizowanych na terenie przedszkola – „Góra Grosza”, „Cała Polska czyta dzieciom”, „Zakrętki dla ........” itp. Serdecznie dziękujemy także za indywidualny wkład pracy Rodziców na rzecz grup i całej placówki.

 

Ważne informacje dla rodziców:

-  w przypadku, gdy dziecko stale oddycha przez usta i ma niedrożne górne drogi oddechowe (zatkany nos, katar, stale rozchylone usta) udaj się do laryngologa i zasięgnij porady alergologa,

-  w przypadku, gdy masz wątpliwości, czy dziecko słyszy i rozumie kierowane do niego komunikaty,  udaj się do laryngologa i zbadaj słuch dziecka,

-  w przypadku, gdy dziecko ma nieprawidłowy zgryz lub jakiekolwiek inne kłopoty z uzębieniem udaj się do dentysty, a następnie do ortodonty,

-  w przypadku, gdy dziecko ma trudności z konkretnym ułożeniem narządów artykulacyjnych (nie potrafi naśladować przedstawionego ułożenia warg, języka lub policzków) i mimo ćwiczeń nie następuje poprawa udaj się do neurologa.

 

Wartość wychowania przedszkolnego.

W opinii większości psychologów,  okres przedszkolny zaczyna się od trzeciego roku życia dziecka. Trzylatek może więc rozpocząć edukację przedszkolną  z  korzyścią  dla jego rozwoju.

Proces adaptacji dziecka w  przedszkolu  przebiega w sposób zróżnicowany. Jest to zależne od wielu czynników, jednak zawsze wywołuje obawę, a nawet strach u rodziców. Ten trudny okres powoduje czasem decyzję o rezygnacji z przedszkola, uzasadnioną stwierdzeniem, że to jeszcze za wcześnie.

Podstawowe  funkcje jakie spełnia przedszkole to funkcja: opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna. Przedszkole wprowadza 3-latka w świat dotąd dla niego obcy. Uczy tego, że wokół istnieją inne dzieci i ich potrzeby. Rozpoczyna się proces socjalizacji malucha.

W przedszkolu dziecko nabywa ważne umiejętności i wiedzę o otaczającym go świecie.

Uczy się i funkcjonowania w grupie rówieśniczej, kształtuje swoją osobowość, próbuje rozumieć i akceptować innych. Profesjonalna kadra pedagogiczna czuwa nad indywidualizacją procesu rozwoju dziecka, oraz uznaje jego podmiotowość poprzez zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, rozwój zainteresowań i talentów, dostosowanie wymagań do możliwości dziecka w celu zapewnienia osiągnięcia sukcesu, wyrabianie poczucia odpowiedzialności.

Efekty pracy pedagogicznej powinny być spójne z wychowaniem w rodzinie, poprzez współpracę wychowawców i rodziców. Rodzice mogą zasięgać obiektywnej rady i opinii dotyczących rozwoju ich dziecka. Nauczycielka przedszkola dobrze zna swoją grupę, stwarza odpowiedni klimat wychowawczy i dydaktyczny. Często jako pierwsza odkrywa szczególne zdolności i talenty dziecka, które należy rozwijać i doskonalić. Dostrzega również deficyty rozwojowe, które wspólnie z rodzicami stara się zniwelować, czyli pomóc dziecku w jak najlepszy sposób.

Praca w przedszkolu odbywa się w oparciu o  podstawę programową wychowania przedszkolnego, oraz dopuszczony przez dyrektora zestaw programów. Ważnymi dokumentami wewnętrznymi, określającymi pracę przedszkola są: koncepcja rozwoju placówki, program  wychowawczy, roczny plan pracy. Poprzez edukację przedszkolną dzieci nabywają umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, związane ze sferą intelektualną, moralno-społeczną i estetyczną, na które składają się: działalność plastyczno-konstrukcyjna i wychowanie muzyczne, a także umiejętności matematyczne oraz prawidłowe postawy wobec świata przyrody. Bardzo ważne jest kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz aktywność ruchowa, która wpływa na harmonijny rozwój fizyczny.

W ramach zajęć dodatkowych dziecko styka się z językiem obcym (j. angielski), poznaje inne kultury i narodowości. W przedszkolu uczy się dobrych manier, rozwija swoją osobowość i talenty. Najważniejsza jest jednak grupa rówieśnicza, w której dziecko się realizuje, nawiązuje przyjaźnie, uczy się rozwiązywać konflikty i nabywa umiejętności współżycia w zespole. Przygotowanie do życia w społeczeństwie odbywa się pod fachowym okiem nauczycieli, którzy czuwają, aby te procesy odbywały się prawidłowo.

Nowoczesne przedszkole w  dużym  stopniu zmienia swoją rolę. Nie tylko wyposaża dziecko w potrzebne umiejętności, umożliwiające rozpoczęcie nauki w szkole. Stanowi laboratorium przyszłego człowieka.

Wszystko to jest możliwe dzięki współpracy obu środowisk wychowawczych: przedszkolnego i rodzinnego, których wspólnym celem jest dobro dziecka. Ważna jest świadomość rodziców, którzy nie traktują przedszkola jako „przechowalni” na czas ich pracy, ale jako miejsce przyjazne i bliskie dziecku, otwarte na jego potrzeby.

Warto zapisać dziecko do przedszkola; spokojnie przetrwać okres adaptacji, nawiązać życzliwy, bezpośredni kontakt z wychowawcą i spokojnie obserwować postępy w rozwoju dziecka. Przedszkole nie zastąpi roli rodziców, ale może ich wspierać w wychowaniu.


„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć,
co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”.

Robert Fulghum


Bibliografia:
1.    J. Kopczyńska-Sikorska, Perspektywy rozwoju wychowania przedszkolnego w XXI wieku - wystąpienie z konferencji OMEP 2000 r.
2.    E. Franus, Sprawdziany rozwoju dziecka od urodzenia do szóstego roku życia, NIK, Warszawa 1985
3.    Materiały do nauczania psychologii, red. W. Wołoszynowa, seria II, tom 9, PWN, Warszawa
4.    E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, (2003) Jak przebiega proces uczenia się dzieci
(część I), Wychowanie w Przedszkolu,
5.    E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, (2003) Jak przebiega proces uczenia się dzieci
(część II), Wychowanie w Przedszkolu,

 

 

Jak realizujemy wartości wychowania przedszkolnego w naszym przedszkolu?

Okres przedszkolny to dla dziecka podróż fascynująca, pełna wielkich odkryć, fantastycznych wrażeń, a także nowych doświadczeń. Promowanie wartości wychowania przedszkolnego ma na celu pokazanie jak ważna jest edukacja przedszkolna w życiu każdego dziecka.

Nasze przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego poprzez różnego rodzaju działania. Są to przede wszystkim zajęcia otwarte, spotkania adaptacyjne, wspólne imprezy i uroczystości przedszkolne, udział dzieci w przedstawieniach teatralnych, prezentacjach, występach, festynach, a także akcje charytatywne, działania proekologiczne.

Przykładem promowania wartości wychowania przedszkolnego przez nasze przedszkole jest  również udział dzieci w konkursach, organizowanie wyjść edukacyjnych i wycieczek, współpraca z instytucjami środowiska lokalnego (Biblioteka Miejska, Szkoły Podstawowe, Policja, OSP, schronisko dla zwierząt) a także pedagogizacja rodziców.

Oprócz powyższych sposobów promowania wartości wychowania przedszkolnego nasze przedszkole na bieżąco informuje rodziców o wydarzeniach, propozycjach oraz ofercie edukacyjnej. Dzieje się to za pośrednictwem nowej strony internetowej przedszkola, tablicy informacyjnej oraz kontaktów indywidualnych.

Nasza placówka bardzo ceni sobie te wszystkie formy promowania wartości wychowania przedszkolnego, ponieważ pozwalają one pokazać, że  przedszkole nie tylko uczy, kształci i wychowuje, ale też odkrywa i rozwija talenty dzieci.

Nasze przedszkole jest placówką otwartą na potrzeby dzieci i dlatego  przygotowuje dla przyszłych przedszkolaków wiele atrakcji tj. spotkanie z Mikołajem, z językiem obcym, ze sztuką i  zabawą. Poprzez te wszystkie działania, rodzice obecnych i  przyszłych przedszkolaków, a także środowisko lokalne, mają okazję zobaczyć efekty pracy naszej placówki, która promując wartość wychowania przedszkolnego, promuje postawy przedszkolaków, ukształtowane w procesie wychowania przedszkolnego.

 

  • Ramowy rozkład dnia

    2014-04-23

    Jak spędzamy dzień w przedszkolu?

    ( Ramowy rozkład dnia)

    6:30 - 8:30

    Witamy się, rozmawiamy, bawimy się, rysujemy, śpiewamy,podejmujemy zabawy rozwijające mowę i myślenia wyzwalające aktywność twórczą i ekspresję, pomagamy w przygotowaniu pomocy do zajęć. Praca indywidualna i w małych zespołach zaplanowana przez nauczycielki.

    8:30 -8:45

    Ćwiczenia poranne, zabawy...

    Czytaj Więcej o: Ramowy rozkład dnia